28 Σεπ 2009

Λες


Μεταφέρθηκε δίπλα
Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Σ Η

Μετά την 1048/2009 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Ηρακλείου που αναγνωρίστηκε το σωματείο μας με τον διακριτικό τίτλο
<< Η Πεδιάδα μας >> με έδρα το Καστέλλι Πεδιάδος,
η προσωρινή διοικούσα επιτροπή προχωρεί στην διαδικασία εγγραφής μελών για την διενέργεια εκλογών προς ανάδειξη του Διοικητικού του Συμβουλίου.
Στοχεύουμε αυτό να γίνει αμέσως μετά τις εθνικές εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009, ημερομηνία η οποία και θα δημοσιευθεί.
Παρακαλούμε όσους – ες δεν έρθουμε σε άμεση επαφή μαζί τους και επιθυμούν να εγγραφούν , να επικοινωνήσουν μαζί μας είτε τηλεφωνικά είτε με email.

17 Σεπ 2009

Ανάπτυξη για ποιον το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου;



Αποστολή με email Προσθήκη στο Facebook

Την κατασκευή ενός αεροδρομίου «μαμούθ», τεράστιου και εκτός κλίμακας, το οποίο δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της Κρήτης και πρόκειται να καταστρέψει περιβαλλοντικά την ευρύτερη περιοχή του Ηρακλείου καταγγέλλει η
Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας.

Δύο ημέρες πριν την προκήρυξη εκλογών, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ τόνισε τις ενέργειες που έχουν πραγματοποιηθεί για τη δημιουργία κάποιων έργων, μεταξύ αυτών και το νέο αεροδρόμιο στο νομό Ηρακλείου. Η σχετική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που έχει πραγματοποιηθεί, παρά τις αρνητικές εισηγήσεις των ειδικών της Νομαρχίας Ηρακλείου, τελικά εγκρίθηκε υπό όρους. Στις δηλώσεις του, ο κ. Σουφλιάς ανακοίνωσε πως οι περιβαλλοντικοί όροι εγκρίθηκαν και από το υπουργείο.

Τα μέλη της Πρωτοβουλίας αντιτίθενται στην κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδας, σε απόσταση 35 περίπου χλμ από το Ηράκλειο, και τη μεταφορά των λειτουργιών του «Νίκος Καζαντζάκης» εκεί. Στην περιοχή της Πεδιάδας, «μια από τις πιο ήσυχες περιοχές της Κρήτης χωροθετήθηκε ένα τεράστιο αεροδρόμιο «μαμούθ» , εκτός κλίμακας που δεν ανταποκρίνεται και στις πραγματικές ανάγκες της Κρήτης, στον τουρισμό που περιμένει τα επόμενα χρόνια και στις αναπτυξιακές της ανάγκες γενικότερα. Πιστεύουμε ότι θα καταστρέψει περιβαλλοντικά ένα μεγάλο μέρος του νομού Ηρακλείου», τονίζει στο
tvxs ο κ. Μανώλης Καργιαντουλάκης, μέλος του γραφείου Τύπου της «Πρωτοβουλίας Πολιτών για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας».

Η Πρωτοβουλία δηλώνει έτοιμη να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι ενστάσεις της σχετίζονται, κατά κύριο λόγο με τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, την οποία χαρακτηρίζει διάτρητη, «δηλαδή αλλού παραλείπει αρκετά στοιχεία, αλλού υποβαθμίζει περιβαλλοντικά τη σημερινή κατάσταση της περιοχής. Ελπίδα μας είναι ότι θα καταφέρουμε να την ακυρώσουμε».

Οι ενστάσεις των κατοίκων επί της περιβαλλοντικής μελέτης συνοψίζονται σε 16 σελίδες. «Το βασικό πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι δεν υπάρχει χωροταξικός σχεδιασμός. Όταν προκύπτει ένα πρόβλημα συνηθίζουμε να βρίσκουμε τις πιο εύκολες και δημοφιλείς λύσεις ή τις λύσεις που εξυπηρετούν κάποια συμφέροντα, τις οποίες και προπαγανδίζουν κάποια μέσα ενημέρωσης. Στην περίπτωσή μας, κάποια τοπικά μέσα, σε συνεργασία με κάποια πολιτικά πρόσωπα, χωροθέτησαν το αεροδρόμιο, χωρίς να συμβαδίζει με το χωροταξικό της Κρήτης, το οποίο, μιλάει για επικαιροποίηση ανάπτυξης του υφιστάμενου αεροδρομίου και διερεύνηση κάποιου χώρου μετεγκατάστασής του. Στη χώρα μας χωροθετούν οι πολιτικοί και τα ΜΜΕ», προσθέτει ο κ. Καργιαντουλάκης.

«Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων έρχεται να νομιμοποιήσει την παραπάνω απόφαση, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες της περιοχής, τις οποίες αν λάμβανε θα έβγαινε εκτός ορίων νομοθεσίας», συνεχίζει. Οι κάτοικοι της περιοχής κάνουν λόγο για χωροθέτηση του αεροδρομίου ανάμεσα σε 34 χωριά, ορισμένα από τα οποία απέχουν 26, 30, 40 μέτρα και θα είναι αδύνατο, από το θόρυβο να παραμείνουν. Συνολικά 7.500 στρέμματα θα καταστραφούν. Περίπου 130.000 ελαιόδεντρα θα πρέπει να ξεριζωθούν. Η περιβαλλοντική μελέτη κάνει λόγο για άρση εμποδίων, δηλαδή κατεδάφιση βουνών όγκου 10,7 εκατομύριων κυβικών μέτρων. Επιπλέον, στο σημείο υπάρχει ήδη ένα στρατιωτικό αεροδρόμιο, το οποίο λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια. Η ρύπανση από το συγκεκριμένο αεροδρόμιο είναι βέβαια σχετικά μικρή, αλλά αν συνυπολογιζόταν με τη ρύπανση από τις άμεσες και έμμεσες λειτουργίες του αεροδρομίου, θα την έθετε εκτός ορίων.

«Θεωρείται το σημαντικότερο έργο ανάπτυξης που προβλέπεται να υλοποιηθεί στην Κρήτη τα τελευταία χρόνια, πεποίθηση που πέρασε και στον κόσμο με τη βοήθεια των τοπικών ΜΜΕ. Το αεροδρόμιο προβλέπεται να πραγματοποιεί 17 έως 30 πτήσεις την ώρα και να εξυπηρετήσει 11.000.000 επισκέπτες το 2015, αριθμό στον οποίο η Κρήτη δεν μπορεί να ανταποκριθεί σαν περιοχή.. Έργο ανάπτυξης για ποιον όμως;», καταλήγει ο κ. Καργιαντουλάκης.

δημοσιευτηκε στο http://www.tvxs.gr/v20859
στις 17-09-2009 08:30 από Ιουλία Κιλέρη Ομάδα TVXS

15 Σεπ 2009

Ο κ. Πλαϊνιώτης (Ηρακλειώτης) που σχεδιάζει το νέο αεροδρόμιο της Μαλαισίας ( ειδικός περιβάλλοντος στην United Nations World Tourism Organisation ) δηλώνει έτοιμος να βοηθήσει εάν του ζητηθεί και στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι:

- και στην περιοχή μας όπως ίσως θα γνωρίζετε ετοιμάζεται ένα νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι...

“Γνωρίζω για το έργο στο Καστέλι από τις εφημερίδες. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο για την Κρήτη που θα αλλάξει τον χάρτη ανάπτυξης του νησιού.

Οι ενστάσεις από την τοπική κοινωνία οφείλονται στην επιλογή της θέσης του αεροδρομίου και στην αρνητική εμπειρία που έχουμε στην Ελλάδα για τον τρόπο που πραγματοποιούνται ανάλογα έργα, δηλαδή χωρίς διαφάνεια και την απαιτούμενη υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα.

Θα με ενδιέφερε φυσικά να συμβάλω σε ένα τόσο σημαντικό έργο και είμαι ανοιχτός σε προτάσεις συνεργασίας που σέβονται την Κρήτη και τους κατοίκους της Πεδιάδας”.

Πατρίς 15-Σεπ-09

12 Σεπ 2009

Χθες 11-Σεπ-09 μας ήρθε ένα δώρο. Μας έστειλε η φύση από τα ξημερώματα μια συνεχή καταρρακτώδη βροχή μέχρι και τις απογευματινές ώρες. Γέμισαν τα χωράφια νερό , πλημμύρισαν οι δρόμοι. Η γη δεν χόρταινε να πίνει τη βροχή, μέχρι που δεν μπορούσε άλλο και σχηματίσθηκαν νερόλακκοι παντού.

Ευλογία το νερό. Πλύθηκαν τα δένδρα και έφυγε η σκόνη από πάνω τους. Ήπιαν νερό, τα ελαιόδεντρα και ξεδίψασαν. Η φύση μας χαμογέλασε. Χάρηκε το μπόλικο νερό η Πεδιάδα μας. Η φύση έκανε και πάλι το χρέος της. Μας έστειλε πλούσιο ένα από τα αγαθά της, και σήμερα λαμποκοπούν τα πάντα.

Κάπου εκεί ανάμεσα στην πολλή βροχή και στην ανθρώπινη παρουσία, μια σκέψη με ακούμπησε και με προβλημάτισε.

Άρχισαν να πληθαίνουν τα ερωτηματικά και σχεδόν με πανικόβαλαν. Ίσως θεωρηθεί υπερβολή η και κινδυνολογία η άποψη μου αυτή.

Αλλά συχωρέστε με γι αυτό. Την αλήθεια προσπαθούμε να βρούμε όλοι μας.

Θα θέλαμε να βρισκόσασταν κοντά μας, εδώ στο Καστέλι αγαπητοί πολιτικοί και τεχνοκράτες του τόπου μας.

Θα σπείρετε το τσιμέντο σας σε έκταση 7000 στρεμμάτων πάνω στην πεδιάδα μας και θα φτιάξετε λέτε ένα καινούργιο αεροδρόμιο , με μεγάλη και σπουδαία για την Κρήτη μας ανάπτυξη.

Και εμείς σας ερωτούμε.

Αυτό το περίσσιο και μαζεμένο νερό που έριξε ο ουρανός τι θα το κάμετε ;

Η σημερινή χωμάτινη γη δεν προλάβαινε καν να το πιεί. Αν θα μειώσετε το εύρος της ρουφήχτρας γης για ένα να είστε σίγουροι.

Λίμνες θα δημιουργηθούν γιατί διέξοδος για να φύγει το νερό δεν υπάρχει. Σίγουρα θα μας πείτε ότι το έχετε προβλέψει. Στις μελέτες σας αναφέρετε ότι τα δυο πλησίον ρέματα του Θραψανού και του Μπαμπουλάνη θα μείνουν ανοικτα.

Όμως ρωτάμε.

Θα προλαβαίνουν τα ρέματα αυτά να μεταφέρουν τόσο πολύ νερό; Και αν δεν προλαβαίνουν; Τι θα γίνει;

Μεγαλώσαμε εδώ. Στα παιδικά μας χρόνια που οι βροχές ήταν περισσότερες από σήμερα, πολλές φορές πλημμύριζαν τα ρέματα και έπιαναν του κάμπους. Πολλές καταστροφές και περιουσίες χανόντουσαν.

Γνωρίζετε τι έγινε στην Κωνσταντινούπολη αυτές τις μέρες με τις πλημμύρες! Πόσο μεγάλη καταστροφή από την υπερβολή και την βαρβαρότητα έναντι της φύσης των ανθρώπων!

Σας παρακαλούμε ακούστε μας.

Δράματα και καταστροφές δεν θέλουν να δουν τα μάτια μας. Θρήνοι να μην ακουστούν.

Μην καταστρέψετε έναν όμορφο τόπο. Η φύση γνωρίζετε πολύ καλά ότι εκδικείται.

Βρείτε μια άλλη εναλλακτική λύση. Ξέρετε ότι υπάρχει.

Ελάτε να σας μιλήσουμε. Στην ανάπτυξη της Κρήτης και εμείς προσδοκούμε. Αλλά πιστέψτε μας, φοβόμαστε.

Την Πεδιάδα μας μόνο προσπαθούμε να σώσουμε.

Σ. Πέτρου - Μάρας

9 Σεπ 2009

Αεροδρόμιο Ηρακλείου και κοινή λογική

Το ΥΠΕΧΩΔΕ μόλις προκήρυξε το διαγωνισμό για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου. Πώς όμως φτάσαμε ως εδώ; Είναι θεμιτό να ξανα-συζητάμε το θέμα τώρα; Ας δούμε τις απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα.

Δύο είναι τα βασικά προβλήματα του υπάρχοντος αεροδρομίου. Αφενός, η όχληση για τον όμορο δήμο της Αλικαρνασσού, αλλά και ο θανάσιμος κίνδυνος σε περίπτωση ατυχήματος. Αφετέρου, η "ακαταλληλότητα" των χώρων του για την εξυπηρέτηση των επιβατών στην περίοδο αιχμής.


Όσον αφορά στην όχληση και στον κίνδυνο για την Αλικαρνασσό, δεν υπάρχει αμφιβολία. Η εξυπηρέτηση των επιβατών στην περίοδο αιχμής είναι προβληματική, αλλά υπάρχει άφθονος χώρος γύρω από και μέσα στο σύμπλεγμα του στρατιωτικού-πολιτικού αεροδρομίου, περιλαμβανομένης της σχολής εκπαίδευσης αξιωματικών πεζικού (ΣΕΑΠ), όπου θα μπορούσαν να εξαπλωθούν οι εγκαταστάσεις του πολιτικού αεροδρομίου. Οι δε "εκτιμήσεις", όπως διατυπώνονται σε "μελέτες", για κατακόρυφη άνοδο της τουριστικής κίνησης τα προσεχή χρόνια, είναι ανεδαφικές, και αντιπροσωπεύουν απλώς τους σχετικούς "ευσεβείς πόθους" ορισμένων. Αφενός, με την παγκοσμιοποίηση καθιζάνει το οικονομικό επίπεδο στη Δύση, από όπου προέρχεται η πλειοψηφία του τουρισμού μας, και αφετέρου, χώρες όπως το Μαρόκο και η Τουρκία παρέχουν οικονομικότερο τουρισμό στον "ήλιο" - και με περίσσεια ευγένειας... Δείτε και τη φετεινή κίνηση. Εξάλλου, η Κρήτη έχει περιορισμένη φέρουσα τουριστική ικανότητα, με πολλές περιοχές να είναι υπερκορεσμένες. Η επιδίωξη της άγριας περαιτέρω "ανάπτυξης" θα καταστρέψει απλώς τον πολύτιμο εναπομείναντα χώρο στο νησί !


Μεταξύ των διαφόρων λύσεων που έχουν προταθεί για το αεροδρόμιο, ήταν ο λοξός διάδρομος. Αυτός ο λοξός διάδρομος αποφεύγει το ασταθές κοίλωμα στο θαλάσσιο πυθμένα βόρεια του αεροδρομίου, αλλά και την Αλικαρνασσό και την πόλη του Ηρακλείου. Εκμηδενίζεται έτσι ο κίνδυνος σε περίπτωση ατυχήματος, και μειώνεται, χωρίς ωστόσο να εξαλείφεται πλήρως, η όχληση από τα καυσαέρια και το θόρυβο για την Αλικαρνασσό. Το κόστος κατασκευής του είναι χαμηλό : προβλέφθηκε η απόσβεσή του από τα τέλη χρήσης του αεροδρομίου εντός πενταετίας (!).


Αυτή η λύση τελικά εγκαταλείφθηκε υπέρ της κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδας, με σαθρή επιχειρηματολογία.


Το κόστος της μετασκευής του υπάρχοντος αεροδρομίου θα ήταν, δήθεν, υψηλότατο, ενώ δεν θα μπορούσε, δήθεν, να εξυπηρετήσει τη μελλοντική κίνηση. Α, και, παρεμπιμπόντως, κάποιοι υπολογίζουν στην απελευθέρωση εκτάσεων-φιλέτων. Σχετικά με αυτό, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι η Πολεμική Αεροπορία θα δεχθεί ποτέ να κλείσει το στρατιωτικό αεροδρόμιο Ηρακλείου.


Μέσα στα πλαίσια αυτής της λογικής προκρίθηκε το Καστέλι. Μάλιστα, κάποια πολιτικά μυαλά έκριναν ότι το νέο πολιτικό αεροδρόμιο θα οδηγήσει στην "ανάπτυξη" της περιοχής. Πώς; Μα από τα τέλη χρήσης, που ποτέ δεν καταλήγουν στα τοπικά ταμεία (...είδατε π.χ. ανταπόδοση στην Κνωσό από τα πάμπολλα εισιτήρια που κόβει
και που είναι σχετικά χαμηλά (αλλιώς δεν θα έχουμε πτήσεις!), από τις "νέες" θέσεις εργασίες, όπου οι περισσότερες θέσεις είναι ήδη κατειλημμένες ενώ οι νέες θέσεις με κανένα νόμιμο τρόπο δεν είναι δυνατόν να καταληφθούν από ντόπιους, και από την ανεδαφικά προσδοκώμενη αυξημένη παρουσία τουριστών. Βλέπουμε επίσης ότι τελευταία πολλοί ορέγονται τη συνδιαχείριση του νέου αεροδρομίου, παραμερίζοντας και το γεγονός ότι ο Δήμος Καστελίου θα υποστεί, σχεδόν αποκλειστικά, τις δυσμενείς επιπτώσεις.

Ποιές θα είναι αυτές ;
Η γνωστή χημική ρύπανση και ακουστική όχληση. Αλλά ισχυρά ενισχυμένες, λόγω του ανάγλυφου της περιοχής, που περιορίζεται από βουνά και λόφους. Ενδεικτικά, είναι συχνή η τοπική θερμοκρασιακή αναστροφή με εμφάνιση πάχνης, που θα επιφέρει παγίδευση των ρύπων από τα καυσαέρια, και τη λειτουργία ενός τεράστιου 'θαλάμου αερίων', ενώ ο θόρυβος από τα αεροπλάνα θα είναι εκκωφαντικός από τις αντηχήσεις στις πλαγιές . Η γεωργία και η κτηνοτροφία, που είναι πολύ αναπτυγμένες - βλ. και τους πολλούς βιο-καλλιεργητές - θα υποστούν βαρειές συνέπειες, τόσο από τη δέσμευση γόνιμης γης όσο και από τη μόλυνση του περιβάλλοντος. Συνολικά, η ποιότητα ζωής στην περιοχή θα υποστεί δραματική υποβάθμιση (ενώ η απαλλοτρίωση της γης ακολουθούμενη από αγορά διαμερίσματος στο Ηράκλειο δεν λύνει κανένα βιοποριστικό πρόβλημα). Η δε μετακίνηση προς και από το Ηράκλειο θα κοστίζει πολύ σε ανθρωποώρες, θα ανεβάσει το συνολικό κόστος του αεροπορικού ταξιδιού (άρα μειώνοντας την κίνηση στο αεροδρόμιο) και θα επιβαρύνει το περιβάλλον με καυσαέρια. Είδαμε επίσης ότι η Πολεμική Αεροπορία θα χρησιμοποιεί κατά το δοκούν το στρατιωτικό αεροδρόμιο Καστελίου (συμβάλλει στην εθνική άμυνα), με διάδρομο που βρίσκεται σε πολύ μικρή απόσταση από το σχεδιαζόμενο πολιτικό διάδρομο, με αναπότρεπτη τη συχνή παρενόχληση των πολιτικών πτήσεων (δε φαντάζομαι κάποιος φωστήρας να σκεφθεί την επαναφορά των καταδιωκτικών στο αεροδρόμιο Ηρακλείου σε τέτοια περίπτωση!).

Όλα αυτά φαίνεται να παραμερίζονται από το ΥΠΕΧΩΔΕ, και όχι μόνο. Οι περιβαλλοντικές μελέτες που παρουσιάζει το ΥΠΕΧΩΔΕ αποφεύγουν ακόμη και τα προφανή προβλήματα, ενώ οι μελέτες σκοπιμότητας και χωροθέτησης φαίνεται να αλλάζουν κατά το πώς φυσά ο άνεμος, ή, απλώς, κατά το πώς εξυπηρετούνται τα κατασκευαστικά συμφέροντα. Δεν αντιλέγω, αυτό και μόνο είναι ένα σοβαρό κίνητρο για το ΥΠΕΧΩΔΕ. Όπου βέβαια το υψηλό κόστος κατασκευής του νέου αεροδρομίου θα αφαιρεθεί από άλλα χρήσιμα κονδύλια.


Όσο για την κοινή λογική, να την ξεχάσουμε ; Στην Ελλάδα, που κατακαίγεται κάθε χρόνο από δασικές πυρκαγιές χωρίς κανείς να φταίει και χωρίς τίποτα να αλλάζει, είμαστε.

Γιώργος Καστρινάκης, φυσικός - Ph.D., εφημερίδα "Πατρίς

7 Σεπ 2009

Πρόταση στο Δημοτικό Συμβούλιο

Με την εξαγγελία του πρωθυπουργού για πρόωρες εκλογές έχει εξαφανιστεί από την επικαιρότητα το θέμα του αεροδρομίου. Σχεδόν το έχουμε ξεχάσει όλοι. Το ίδιο και εγώ. Όμως ενώ καθόμουν στην βεράντα του σπιτιού μου πίνοντας τον απογευματινό καφέ, άρχισαν να απογειώνονται τα αεροπλάνα της 133 Σμηναρχίας Μάχης. Συχνές το τελευταίο διάστημα. Καθώς έβλεπα, κυριολεκτικά τα μάτια των πιλότων, να περνούν σε απόσταση αναπνοής από την βεράντα μου, άρχισα να σκέπτομαι, κοιτάζοντας το κάμπο που θα καταστραφεί από το νέο αεροδρόμιο. Άρχισα να φαντάζομαι την προσγείωση και απογείωση των πολιτικών αεροπλάνων. Με έπιασε πανικός. Αναπολώντας και όσα έχουν συμβεί το τελευταίο χρονικό διάστημα πήρα την πρωτοβουλία να καταγράψω τις παρακάτω σκέψεις.

- Τα περισσότερα μέσα μαζικής επικοινωνίας, γραπτού και ηλεκτρονικού τύπου στηρίζουν την κατασκευή του νέου αεροδρομίου. Η προσέγγιση όμως είναι τελείως διαφορετική μεταξύ τους. Συγκεκριμένα, ορισμένα μέσα μαζικής επικοινωνίας στηρίζουν την άποψη και προωθούν την άποψη ωσάν το αεροδρόμιο κατασκευάζεται σε άλλη περιοχή και τον κύριο λόγο τον έχουν οι Δήμαρχοι Αρκαλοχωρίου Θραψανού. Μάλιστα σε εκπομπές που παρουσιάζουν για το θέμα, το προωθούν με τον καλύτερο τρόπο. Έχω προσπαθήσει πολλές φορές να παρέμβω τηλεφωνικά αλλά μάταια. Την ίδια στιγμή διαπιστώνω ότι πολύ εύκολα βρίσκουν τρόπο να εκφραστούν υβριστές του Δημάρχου Καστελλίου, που προσπαθεί να αποδείξει το αυτονόητο.

- Στην προσπάθεια τους αυτή οι παραπάνω Δήμαρχοι χρησιμοποιούν και ορισμένες μεθόδους, που επιεικώς χαρακτηρίζονται αντιδεοντολογικοί. Συγκεκριμένα χρησιμοποιούν κάποιους κατοίκους της περιοχής του Δήμου μας, που έχουν προσωπικά με τον Δήμαρχο Καστελλίου, οι οποίοι κάνουν κινήσεις διάσπασης του Δήμου, με την αποχώρηση ορισμένων οικισμών από τον Δήμο και την προσχώρηση τους στους γειτονικούς Δήμους, χωρίς αποτέλεσμα.

- Για την προσπάθεια των Δήμων αυτών η ΤΕΔΚ, λειτουργεί προς την ίδια κατεύθυνση, αφού ο Πρόεδρος της, Δήμαρχος Ηρακλείου Κος Κουράκης, έχει αφήσει την πρωτοβουλία των κινήσεων, ηθελημένα ή άθελα, στον αντιπρόεδρο, Δήμαρχο Αρκαλοχωρίου κο Γιαννόπουλο και στο μέλος της Διοικούσας επιτροπής κο Λαδωμένο, πράγμα που εκμεταλλεύονται με τον καλύτερο τρόπο. Το αποκορύφωμα των ενεργειών ήταν η ΤΕΔΚ να συνεδριάσει και να πάρει απόφαση για το αεροδρόμιο, χωρίς την παρουσία του Δημάρχου Καστελλίου. Στην ίδια συνεδρίαση γίνεται μνεία για αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων Καστελλίου, Αρκαλοχωρίου και Θραψανού αποδοχής πρότασης εταιρείας που προσέλαβε ο ΤΕΔΚ. Με τη διαφορά ότι, Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καστελλίου με θετική άποψη δεν υπάρχει. Την στιγμή αυτή θα ήθελα να απευθύνω ένα ερώτημα προς τον Κο Γιαννόπουλο. Ποια η σχέση του με τον ιδιοκτήτη της παραπάνω εταιρείας Κο Ποθουλάκη; Κάτι ακούγεται. Είναι αλήθεια;

- Τις θέσεις των Δημάρχων Αρκαλοχωρίου και Θραψανού, έμμεσα στηρίζει ο Περιφερειάρχης Κρήτης. Η Νομάρχης Ηρακλείου κατανοεί την θέση του Δήμου Καστελλίου, αλλά ως Πόντιος Πιλάτος, νίπτει τας χείρας της.

- Μετά από τα παραπάνω, καθώς και την εξαγγελία του Κου Σουφλιά, το Δημοτικό Συμβούλιο αφού λάβει υπόψη:

ü Την εξαγγελία του Κου Σουφλιά, που δεν κάνει δεκτό κανένα αίτημα του, αφήνοντας στον αέρα τις απαλλοτριώσεις και τις απαιτούμενες μετεγκαταστάσεις οικισμών

ü Το γεγονός ότι όλοι οι φορείς άμεσα ή έμμεσα στηρίζουν τις θέσεις των παραπάνω Δημάρχων

ü Η καταστροφή της περιοχής μας είναι κάτι που δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανένας

ü Η κατασκευή του νέου αεροδρομίου μπορεί να μπλοκαριστεί μόνο από τον Δήμο Καστελλίου

να συνεδριάσει άμεσα και να πάρει την παρακάτω σύντομη απόφαση:

ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ

και να προτείνει την κατασκευή του σε περιοχές των παραπάνω Δήμων αφού τόσο πολύ το θέλουν.

Μ.Μ.Ζ.

4 Σεπ 2009

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΣΩΣΗ – ΠΡΟΒΟΛΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΠΕΔΙΑΔΟΣ


Ανοικτή επιστολή

Την Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2009 παρακολουθήσαμε εμβρόντητοι όλοι μας, την εξαγγελία δημοπράτησης του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδος.
Οι μόνες αλλαγές που έγιναν από την αρχική διακήρυξη του κ Υπουργού για το έργο είναι:
• Το ύψος του κόστους από 1,2 δις (+0,3 δις) που υπολογίζονταν, έχει κατεβεί στο 1 δις.

• Τα χωρία που αναγνωρίζει το υπουργείο ότι θα θιγούν ανέρχονται πλέον στα 5: Τμήμα του Καστελίου, Αρχάγγελος, Σκλαβεροχώρι, Ευαγγελισμός, Ρουσωχώρια. Στην πραγματικότητα είναι περισσότερα.

Η Πρωτοβουλία Πολιτών έχει εκφράσει από καιρό τις αντιρρήσεις της, έχει υποβάλει ενστάσεις και θα κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να ακυρωθεί το έργο. Καλεί δε και τους λίγους υπέρμαχους του έργου να ξανασκεφτούν τι τους περιμένει, να προβληματιστούν και να αντιδράσουν στο συγκεκριμένο εγχείρημα. Καλούμε τον κάθε Πεδιαδίτη, να αναλογιστεί:

1. Γιατί μειώθηκε το κόστος του αεροδρομίου; Τι σημαίνει αυτό για την ποιότητα του έργου, του οποίου η μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ήταν απαράδεχτη; Πώς θα διασφαλιστεί η προστασία του περιβάλλοντος; Τι σημαίνει για τις απαλλοτριώσεις που κάποιοι περιμένουν ως διπλό τζάκ ποτ στο λόττο;
2. Οι κάτοικοι των περιοχών που πλήττονται άμεσα θα πρέπει πλέον να ζουν μέσα στα σπίτια τους με διπλά τζάμια, ώστε να προστατευτούν από το θόρυβο; Και αν μια μερίδα πολιτών πλήττονται άμεσα, και τους δίνεται ως λύση τα διπλά τζάμια και τα νέα κουφώματα, οι υπόλοιποι Καστελιανοί, Πολυθεανοί, Διαβαιδιανοί, Καρδουλιανιώτες, Αρχαγγελιώτες, Λιλιανιώτες, Αποστολιανοί, Ρουσοχωρίτες τι θα κάνουν; Θα ακούνε τα πουλιά να κελαηδάνε; Δεν θα ακούνε τα αεροπλάνα, δεν θα εισπνέουν τα καυσαέρια; Με ελαφριά την καρδία ο κ Υπουργός, μιλάει για μετεγκατάσταση. Ρώτησε αν θέλουν οι άνθρωποι να εγκαταλείψουν τον τόπο τους; Που θα πάνε; Και ποιος θα πληρώσει την μετεγκατάσταση; Το θέμα της μετεγκατάστασης δεν προβλεπόταν στην ΜΠΕ που έστειλε το υπουργείο για την υποτιθεμένη διαβούλευση. Άρα το υπουργείο αναγνωρίζει ότι υπάρχουν λάθη και άραγε είναι τα μοναδικά;
3. Το μισό έργο του αεροδρομίου, όπως παρουσιάζεται πλέον είναι οι δρόμοι γύρω - γύρω ΝΟΑΚ, ΒΟΑΚ κλπ. ’Όλοι αυτοί οι ανισόπεδοι κόμβοι τελικά θα αυξήσουν το χρόνο πρόσβασης στην περιοχή, κυρίως στα χωρία της ρίζας αντί να τον συντομεύουν. Θα καταστρέψουν ότι αφήσει το αεροδρόμιο και τα καυσαέρια του. Αλήθεια, έπρεπε να φτάσουμε να καταστρέψουμε την Πεδιάδα, για να γίνει ένας δρόμος, ο οποίος τελικά δεν θα εξυπηρετεί παρά μόνο τους τουρίστες;
4. Προβλέπεται η επέκταση του αεροδρομίου στο μέλλον και προς τα πού θα γίνει αυτή η επέκταση; Τι τελικά θα μείνει, όχι από τον κάμπο της Πεδιάδας, αυτός είναι ξεγραμμένος από την στιγμή που θα μπει η πρώτη μπουλντόζα να σκάψει, αλλά από ολόκληρη τελικά της επαρχία Πεδιάδας; Ποιος θα θυμάται τα χωρία και την ομορφιά της μετά από 30 χρόνια;
5. Η απομάκρυνση του αεροδρομίου Αλικαρνασσού «θα προσφέρει μια τεράστια περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής της Αλικαρνασσού, του Ηρακλείου και της ευρύτερης περιοχή Θα αποδεσμευτεί υπέρ των τοπικών κοινωνιών μια μεγάλη έκταση», ρωτάμε η εγκατάσταση του νέου αεροδρομίου στη Πεδιάδα δεν θα προκαλέσει τεράστια επιβάρυνση; Εμείς δηλαδή δεν δικαιούμαστε να ζήσουμε στο αναβαθμισμένο περιβαλλοντικά περιβάλλον που έχουμε και επιλέξαμε να ζούμε;
6. Τι θα γίνει με τους υδάτινους πόρους της περιοχής; Τα χωριά της Ρίζας θα μείνουν χωρίς νερό εξαιτίας του αεροδρομίου και τα χωρία του Αρκαλοχωρίου και το Ηράκλειο θα πίνουν τα εμπλουτισμένα με τα λύματα του αεροδρομίου νερά; Τους κινδύνους από την διαχείριση του νερού και τον τρόπο διάθεσης των αποβλήτων τους έχει επισημάνει τόσο το ΓΕΩΤΕΕ όσο και η Νομαρχία, ωστόσο δεν λαμβάνονται υπόψη.
7. Ο κ. Σουφλιάς αναφέρει ότι το πρόβλημα του νερού του Ηρακλείου θα λυθεί με το φράγμα Αποσελέμη, είναι όμως έτσι; Αν είναι αλήθεια γιατί γίνεται και δεύτερο φράγμα στη Κριτσά;.

Αλήθεια κύριοι Δήμαρχοι, και κυρίως Δήμαρχε Καστελλίου το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών της εταιρίας εκμετάλλευσης του αεροδρομίου (εξαιρουμένου του τέλους αναχωρούντων επιβατών), που σας διατίθεται ως πρόσθετο αντισταθμιστικό όφελος. Που θα ωφελήσει όταν τα χωριά μας θα έχουν ερημωθεί;

Σας προτείνουμε να τα επενδύσετε από κοινού σε ένα νοσοκομείο, είναι μια υποδομή που σίγουρα θα χρειαστεί.
Διαπιστώσεις και ερωτήματα μου

Μετά την εξαγγελία του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ για το αεροδρόμιο, εξέτασα με προσοχή όλη την ανακοίνωση και μπήκα στον πειρασμό να εξετάσω το νομοθετικό πλαίσιο, σύμφωνα με τον οποίο θα εκτελεστεί το έργο. Διαπίστωσα ότι σχεδόν κανένα από τα αιτήματα που έχει θέσει το Δημοτικό Συμβούλιο Καστελλίου, προκειμένου να συναινέσει στην κατασκευή του αεροδρομίου, δεν έχει υλοποιηθεί.

Συγκεκριμένα:

Απαλλοτριώσεις. Είναι στον αέρα. Το νομοθετικό πλαίσιο που αναφέρθηκε, παραπέμπει στο σώμα ορκωτών εκτιμητών. Στην εκτίμηση του, το σώμα, λαμβάνει υπόψη του όλες τις παραμέτρους. Θυμηθείτε στην μελέτη περιβαντολογικών επιπτώσεων αναφέρεται ότι η γη είναι μολυσμένη. Θα ληφθεί υπόψη για τον καθορισμό της αξίας της;

Απώλεια εισοδήματος γι’ αυτούς που θα χάσουν τη περιουσία τους. Καμιά αναφορά.

Καμιά αναφορά για τις αγροτικές περιουσίες που θα επιβαρυνθούν και τα προϊόντος τους θα είναι ακατάλληλα.

Μετεγκατάσταση. Το παραπέμπει στην εταιρεία που θα αναλάβει την κατασκευή του έργου, χωρίς καμιά δέσμευση. Απλά αναφέρει ότι θα γίνουν μελέτες, κατόπιν εορτής, και μετά θα κριθεί ποιοι θα μετεγκατασταθούν. Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι.

Περιβαντολογικό τέλος. Αναφέρει ότι 1% από τον ακαθάριστο κύκλο εργασιών της εταιρείας θα δεσμεύεται και θα κατανέμεται στους Δήμους της περιοχής, με απόφαση του αρμόδιου υπουργού. Με ποιο τρόπο; το αφήνει ανοικτό.

ΕΡΩΤΗΜΑ προς το Δημοτικό Συμβούλιο;

Μήπως πρέπει να πει ένα ΜΕΓΑΛΟ ΟΧΙ τουλάχιστον στην εξαγγελία, ανεξάρτητα αν οι εκλογές ίσως φρενάρουν τις όποιες εξελίξεις ώστε να δώσει ένα μήνυμα και στους επόμενους;

ΜΜΖ